CONTACT

De Horeca trends in 2022

Zoals elk jaar gaat Pasta della Mamma de trends na van de horecasector. Vorig jaar hebben wij het gehad over de opkomst van de dark kitchens, over geëngageerde/antiverspilling keuken, over de vegetarische trends, over de afhaalgerechten en over de digitalisering van de sector.

Wat zijn, na twee jaar pandemie, de horecatrends in 2022 ? Een overzicht van Pasta della Mamma.

De bezorgdiensten van  lokale en seizoensgebonden voeding

Een must voor de consument is om een verse, lokale en seizoensgebonden maaltijd  te bestellen en thuis te laten leveren. Een nieuwe manier dus om zich te heruitvinden in een markt waar UberEats of Deliveroo het monopolie hebben.

Eén van de gevolgen van de covid-crisis is dat de sector gekenmerkt zal worden door de komst van dark kitchens, keukens die geen fysieke locatie hebben, dus geen zaal hebben en die enkel afhaalgerechten maken (Frankrijk telt al 25% meer leveringen sinds de covid-crisis).

De open keukens

In tegenstelling tot de dark kitchens zijn de open keukens wel zichtbaar voor de klant die zijn maaltijd in het restaurant eet. Deze ervaring wordt erg geapprecieerd door de klanten omdat ze gevoelig zijn voor het hele kader. Het beste voorbeeld is de keuken van het zeer bekende ¡Toma ! in Luik.

Thomas Troupin heeft zijn restaurant rond de keuken ingericht met een apart concept : elke producent ziet zijn verhaal dat verteld wordt, zijn producten die opgehemeld worden en dit alles onder het oog van de klant.

De vegetarische en veganistische restaurants

Consumenten schenken steeds meer aandacht aan het milieu, letten meer op hun gezondheid en beperken daardoor of schrappen hun vleesconsumptie volledig en hun consumptie van zuivel en eieren. Sinds kort duiken er nieuwe restaurants op speciaal voor vegetariërs of veganisten.

Een nieuwe beweging laat trouwens van zich horen : het reductarisme. Reductariërs passen een mix van beiden toe : ze verminderen de consumptie van deze voeding zonder ze daarom helemaal uit te sluiten. Het gaat noch om een veganistisch, noch om een vegetarisch noch om een flexitarisch dieet. Deze consumenten zullen de voorkeur geven aan kwaliteitsvol vlees van lokale kwekers.

Het is geen gloednieuwe trend maar omwille van de grondstofcrisis en de inflatie zal hij wel blijven groeien.

Het is duidelijk : het is tegenwoordig heel belangrijk om duidelijk te communiceren over de oorsprong van uw producten en om vegetarische of veganistische alternatieven aan te bieden op uw menukaart.

Een goed gedoseerde marketing

Sinds de beroemde tv-programma’s Top Chef, Kitchen Nightmares,  Bake Off  is het beroep van chef-kok populair geworden en is het geen beroep meer achter de schermen. De chef-koks vormen hun eigen media : 70% van de Franse chef-koks zit op Instagram !

Met een goede dosis marketing voor uw zaak zal u nieuwe klanten kunnen verwerven via verschillende media platformen en uw vaste klanten behouden.

WILT U IN CONTACT BLIJVEN MET PASTA DELLA MAMMA ?

Pasta della Mamma ontwikkelt voortdurend nieuwe producten die u kunnen interesseren. Volg ons op de sociale netwerken of via onze nieuwsbrief!