CONTACT

Een nieuwe uitdaging voor de restauranthouders: flexitariërs

De laatste jaren krijgen we steeds meer te maken met een nieuwe eetgewoonte: flexitarisme. Gedaan met vleeseters, veganisten en vegetariërs, want flexitariërs eten alles, maar wel minder vlees en meer groenten.

Een bandwagon-effect of een trend die zich in onze maatschappij nestelt?

Flexitarisme is niet langer een bandwagon-effect, we kunnen nu cijfers plakken op deze eetgewoonte: als we de cijfers van iVox mogen geloven, zou 3 op de 4 Belgen ervoor kiezen om minstens éénmaal per week een gerecht zonder vlees te eten.

De Belgen letten steeds meer op hun ecologische voetafdruk en er is steeds meer keuze uit alternatieven voor vlees. Het logische gevolg is dus dat ze meegaan in een nieuwe alternatieve eetgewoonte: flexitarisme.

De definitie van flexitarisme volgens Larousse: een voornamelijk vegetarische eetgewoonte waar af en toe vlees of vis in wordt opgenomen.

In werkelijkheid wilt de consument de dag van vandaag in het algemeen beter eten.

Is dit omwille van zijn betrokkenheid bij het milieu, of omdat hij zich zorgen maakt over zijn eigen gezondheid of het welzijn van de dieren, de flexitariërs van vandaag zijn eigenlijk de carnivoren van gisteren. Ze eten minder vlees, maar wel beter.

De meeste Belgen zijn er zich dus van bewust dat er iets moet veranderen in hun voedingsgewoonten als ze iets aan hun eigen gezondheid en die van de planeet willen doen.

Het gezondheidsaspect (63%) gaat voor op het duurzaamheidsaspect. Dat duidt erop dat het belangrijk is om te communiceren over de kwaliteit, de aard van de producten. En heel wat restauranthouders hebben deze boodschap al begrepen.

Een gevolg van de coronacrisis?

Volgens een studie uitgevoerd door iVox in opdracht van Iglo wilt 32% van de Belgen zijn voedingsgewoonten aanpassen als gevolg van de gezondheidscrisis. Hét moment dus voor de restauranthouders om het anders aan te pakken en te voldoen aan de nieuwe behoeften van de consumenten.

En de toename van “veggie”-producten is groter dan de toename van de totale kosten in de retail. Er liggen dus kansen voor het grijpen. Het is u vast al opgevallen dat de grote namen uit de distributie communicatiecampagnes voeren waarbij de focus ligt op veggie, natuurlijke producten.

Staan er bij u ook meer vegetarische keuzes op het menu?

Naast gezond, moet een vegetarisch gerecht ook lekker, mooi uitgewerkt en smakelijk zijn. In dat opzicht hebben wij onze Cannelloni Veggie Made With Garden Gourmet gemaakt. Deze heerlijke veggie cannelloni zijn buitengewoon zacht en romig. Op basis van plantaardige eiwitten, verse en natuurlijke producten, gehakt van Garden Gourmet® zodat het aan smaak niet ontbreekt.

Wilt u meer info over de Cannelloni Veggie Made With Garden Gourmet? Ontdek hier onze rubriek.

Hier vindt u ook receptideeën.

Vraag een offerte

WILT U IN CONTACT BLIJVEN MET PASTA DELLA MAMMA ?

Pasta della Mamma ontwikkelt voortdurend nieuwe producten die u kunnen interesseren. Volg ons op de sociale netwerken of via onze nieuwsbrief!